EvaMed

DEMİR EKSİKLİĞİ VE BESLENME ÖNERİLERİ

        Demir vücudumuz için önemli bir mineraldir. Yeterli miktarda alınmadığı ya da kayıplarının olduğu durumlarda demir eksikliği anemisi görülür.

         Büyüme ve gelişmenin yavaşlaması, nefesin çabuk kesilmesi, yorgunluk, halsizlik, konsantrasyon bozukluğu, sinirlilik, solgun cilt, iştahsızlık, kaşık tırnak (tırnakların içbükey şeklini alması), tırnaklarda kırılma, pika ( yiyecek dışındaki şeylere istek, örn: toprak, buz, kahve telvesi vb.), el ve ayakların soğuk olması, üşüme demir eksikliğinin önemli belirtilerindendir.

         Çocuklarda görülen demir eksikliği genellikle beslenme yetersizliğine bağlıdır. Bebeklik döneminde ek besinlere geç başlanması, uygunsuz besin seçimi; demir emilimini engelleyen besinler örneğin çay, fitattan zengin olan tahıllar çocuklarda görülen demir eksikliğinin beslenmeye bağlı nedenlerindendir.

         Demirin en fazla bulunduğu besinler karaciğer, kırmızı et, tavuk, balık, yumurta, kuru baklagiller, koyu yeşil yapraklı sebzeler, fındık, badem, pekmez, kuru üzüm, kuru kayısı ve incir gibi kuru meyvelerdir. İçerdiği demir miktarı ve emilim oranıyla en iyi demir kaynağı karaciğer ve kırmızı ettir.

         Kırmızı et, tavuk, balık gibi hayvansal besinlerdeki demirin emilimi bitkisel besinlerdeki demirin emiliminden 2-3 kat daha fazladır. Bu nedenle demir eksikliğinin önlenmesinde ve tedavisinde et ve et ürünlerinin miktarının arttırılması çok önemlidir.

         Yediğimiz besinlerdeki demirin emilimini arttırabiliriz.

Emilimi arttırmak için;

-Bitkisel besinlerle hayvansal besinler bir arada tüketilerek demir emilimi artırılabilir. Örneğin, sebze yemeğine et eklenebilir.

-C vitamini içeren besinler (portakal, mandalina, greyfurt, maydanoz, domates brokoli,  biber, limon, ananas, kivi vb.) demir emilimini artırmaktadır Yemeklerin yanında maydanoz, limon gibi C vitamini kaynaklarını içeren salatalar tüketmek,  yumurtayı bol sebzeli menemen olarak tüketmek ya da öğünlerde portakal, mandalina, kivi gibi meyveler tüketmek oldukça faydalı olacaktır.

-Posalı beslenmek sağlık için yararlı olsa da yüksek posa tüketimi demir emilimini azaltmaktadır. Özellikle çocuk beslenmesinde kepekli besinlerin hem posa içermeleri hem demir emilimini azaltan fitat içermeleri nedeniyle çok sık yer almaması gerekir. Örneğin kepekli ekmek yerine tam buğday ekmeği tercih edilebilir.

-Çayda bulunan “ tanenler (buruk bir tada neden olan içerikler )”  de demir emilimini olumsuz etkilemektedir. Bu nedenle gelişme çağındaki çocuklar kahvaltıda çay yerine miktara dikkat ederek portakal suyu tüketebilirler. Israrla çay içmek isteyen çocuklar çayı öğünden 45-50 dakika sonra içebilir. Böylece çayın demir emilimine olumsuz bir etkisi olmaz.

-Çocukların beslenmesine demir yönünden zengin kuru kayısı, kuru üzüm, fındık eklenebilir.

-Çocukların kahvaltısına 1-2 tatlı kaşığı kadar pekmez eklenebilir.

         Son olarak; pekmez, çok tatlı yakıcı bir tadı olması nedeniyle çocukların tüketmekte zorlandığı bir tattır. Bu nedenle portakal suyuyla karıştırılıp tüketilebilir. Böylece hem yakıcı tadı dengeler hem de C vitamini kaynağı ekleyerek demir emilimini arttırabilirsiniz.

-Yarım su bardağı taze sıkılmış portakal suyuna 2 tatlı kaşığı pekmez eklemeniz yeterli olacaktır.

**Doğru besinler doğru şekilde tüketildiğinde sağlığın korunmasında ve iyileştirilmesinde büyük yarar sağlar.

Eva Sağlıklı yaşam merkezi olarak yeni nesil sağlıklı yaşam tarzının gerekleri olan beslenme, spor,fizyoterapi,psikolojik danışmanlık gibi farklı disiplinleri yenilikçi ve birbirini destekleyici bir anlayışla bir araya getirdiğimiz sağlıklı yaşam kompleksidir.

Aynı zamanda sağlığını geçici bir süre yada kalıcı olarak kaybetmiş bireylere destek olmak amacıyla “Evde Sağlık Danışmalığı” birimimizle hizmet vermekteyiz.

Ekibimiz
Saatler
  • Pazartesi - Salı :
    9.00 - 18.00
  • Çarşamba :
    9.00 - 18.00
  • Perşembe :
    9.00 - 18.00
  • Cuma :
    9.00 - 18.00
  • Cumartesi :
    9.00 - 18.00
  • Pazar :
    Kapalı

Copyright © 2018 Evamed